Returpolicy

ÅNGERRÄTT

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på distans. Ångerfristen börjar löpa från den dag du eller en person på uppdrag av dig hämtar varan eller mottar den. Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka när du har handlat på Webbplatsen.

Ångerrätt
Om du vill utöva din ångerrätt inom 14 dagar från köp via Webbplatsen har du rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Vi har dock rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om du har använt produkten mer än nödvändigt för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion, t.ex. utöver att prova varan. Sådant avdrag görs enligt produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet.


Ångerätt gäller inte för:
(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd); eller
(2) varor som har en bruten försegling eller plombering och som inte är lämpliga att lämna tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl.

Såhär utövar du din ångerrätt eller bytesrätt

1 Retur som skickas tillbaka
Om du vill returnera en eller flera varor så betalar köparen returavgiften enligt valt fraktsätt. Vid retur följ instruktionerna som medföljer i din orderbekräftelse eller kontakta oss HÄR.

På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

Returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Vi rekommenderar att du sparar inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

2 Återbetalning
Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du på www.klarna.se. 

Vid retur som skickats tillbaka sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. där du även hittar information kring återbetalning från Klarna. Du betalar endast för de varor du behåller samt fraktavgift och returavgift. Om du använder din ångerrätt kommer vi att återbetala kostnaden för vår standardfrakt, men inte eventuell mellanskillnad på grund av att du valt ett dyrare fraktalternativ än vår standardfrakt.

Du kommer att få din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den.


Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag tre års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Tillköket.se webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses alltid som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Du kan reklamera din vara i genom att skicka tillbaka varan till vår lager:

(1) En reklamationsförfrågan görs med fördel via mejl med bild och text till info@tillköket.se, där vi enklast och snabbast kan bedöma din reklamationsförfrågan. Har du köpt varan online, så är det kvitto/faktura från Klarna som gäller som kvitto.

(2) Vid en reklamationsförfrågan ber vi dig att i första hand kontakta oss via mail och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Vid en godkänd reklamation, ska plagget alltid returneras till vår lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Tillköket.se förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du kan kontakta ARN genom deras hemsidan eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm. 

Min produkt är inte en reklamation, men jag önskar att få min produkt reparerat:
Skador på produkter orsakad av användaren, bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning ingår inte i reklamationsrätten. 

RESERVATION

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på varan i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

FORCE MAJEURE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara allmänna strejker, pandemi, transportstörningar eller andra händelser utanför vår kontroll oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partners.